Oficiul Avocatului Poporului monitorizează starea de lucruri de la punctele de trecere a frontierei și situația refugiaților
La 01 martie 2022 angajații Reprezentanței Comrat a Oficiului Avocatul Poporului au efectuat o vizită de monitorizare a punctelor de frontieră Basarabeasca-Serpneovka, Ceadâr-Lunga-Novîe Troianî, Ceadâr-Lunga – Maloiaroslaveț.
La 01 martie 2022 angajatul Reprezentanței Cahul a OAP a efectuat o vizită de monitorizare a Punctului de Trecere a Frontierei (rutier), Vulcănești – Vinogradovka.
La 02 martie 2022, angajații Direcției prevenirea torturii au realizat o vizită de monitorizare la punctul de trecere al frontierei (rutier) Costești-Stânca.
Avocatul Poporului Ceslav Panico a vizitat la 03 martie 2022 postul vamal Briceni și postul vamal Criva.
La 03 martie 2022, angajații Direcției prevenirea torturii au realizat o vizită la punctul de trecere al frontierei Sculeni-Sculeni.
La 03 martie 2022 Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului Maia Bănărescu a efectuat o vizită de monitorizare la Vama Vulcănești (MD-UA) și Vama Giurgiulești în scopul de a monitoriza respectarea drepturilor copiilor refugiați din Ucraina.
Scopul vizitelor a fost monitorizarea situației privind intrarea sau ieșirea din țară, monitorizarea respectării drepturilor refugiaților din Ucraina și a mecanismelor de protecție și siguranță a drepturilor acestora.
La momentul efectuării vizitelor situația prin punctele de trecere a frontierei se deplasau refugiați din Ucraina, în majoritate femei cu copii. În punctele de trecere a frontierei rutier deplasarea era realizată prin mijloace rutiere. Deplasarea era organizată, fără incidente sau impedimente. În majoritatea cazurilor rândurile existau din partea ucraineană. În toate punctele de trecere îți exercitau misiunea reprezentanții organelor specializate ale Republicii Moldova: Poliția de Frontieră, Serviciului Vamal, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență al MAI, Serviciul medical de urgență.
Fluxul de refugiați este diferit în funcție de loc, mai mare decât de obicei, dar nu critic pentru situația la zi. În punctele de trecere rutieră erau remarcate cozi de automobile, durata așteptări varia între jumătate de oră și trei ore.
La intrarea în țară refugiații sunt întâmpinați de voluntari care le oferă hrană și ceai. Sunt oferite produse de primă necesitate, produse igienice. În unele puncte de trecere sunt amenajate de instituțiile statului spații, unde refugiații pot petrece o perioadă mică de timp. De obicei spațiile sunt corturi ori încăperi adaptate, încălzite. A fost remarcat și faptul că aproape nu există spații calde amenajate pentru mamele cu copii mici, unde mamele ar putea să alăpteze în siguranță, să facă procedurile de igienă necesare bebelușului sau copiilor mici.
De asemenea voluntarii, persoane particulare, reprezentanții ai diferitor organizații de caritate oferă consultanță primară, informații despre posibilele căi de deplasare prin țară, iar în multe cazuri și transport.
Oferta de transport în general acoperă necesitatea. Majoritatea refugiaților exprimă intenția să traverseze Republica Moldova, pentru a se refugia în Europa.
Persoanelor care rămân în Republica Moldova, dacă există necesitatea, li se oferă variante de cazare, fie în locuri organizate de instituțiile statului, fie de organizații sau de voluntari. Numărul cererilor de azil exprimate la intrare este relativ mic în raport cu numărul persoanelor intrate.
Într-un punct de trecere cu refugiații lucrau psihologii, iar în unele puncte era prezentă mașina serviciul medical de urgență. În alte locuri asistența medicală este asigurată la solicitarea prin apelarea 112, în acest caz se deplasează o echipă din localitatea cea mai apropiată.
Într-un singur punct am observat afișat informația generală și telefonul de asistență al Biroului Migrație și Azil.
Cu toate acestea, este necesar de remarcat mai multe aspecte care trezesc întrebări din perspectiva asigurării securității, integrității fizice a persoanelor refugiate: spre exemplu, evidența persoanelor care intră în țară (după trecerea postului de vamă), în special a celor care acceptă ajutorul voluntarilor. Nu este urmărit itinerarul fiecărei persoane după traversarea frontierei, nu există date despre ce se întâmplă cu acești oameni, unde sunt cazați, la cine, cât timp vor fi cazați. Nu există o evidență a transportului și a celor care oferă servicii de cazare și transport refugiaților (în special privat).
Toate aceste aspecte trezesc îngrijorarea Avocaților Poporului, deoarece lipsa de evidență și coordonare centralizată creează premise pentru posibile incidente și abuzuri.
Avocații Poporului și angajații Oficiului Avocatului Poporului vor continua acțiunile de monitorizare și vor remite recomandări instituțiilor abilitate.